Angin laut yang terus berbisik di Teluk Bidara ini adalah bicara tentang kehidupanku. Di sinilah sewaktu kecil, aku lelah bermain-main mengejar ombak dan anak-anak ketam yang sedang berlarian di pasir pantai. Di sini jugalah, aku akan terus berbicara tanpa jemu tentang laut, ikan, sotong, udang, si camar, terumbu karang, ombak badai, gelombang laut, sang helang berdada merah dan tentang segunung harapan di hatiku. Di pantai Teluk Bidara inilah angin dari Laut China Selatan akan terus berbisik tanpa henti. - Upenyu

Wednesday, December 14, 2011

Tentang Suluk Filiphine



Tahun ini saya sememangnya kerap ke Sabah atas urusan kerja. Kota Kinabalu seakan menjadi rumah nombor dua pulak. Alhamdulillah, bukan senang nak melihat negeri orang. Tak semua berpeluang untuk melihat negeri orang. Walau pun kerap ke sana ada satu hajat yang masih belum tercapai iaitu menemui Sifu saya, novelis Azmah Nordin yang sekrang menetap di Bongawan, Sabah.

Semasa di Kota Kinabalu baru ini, inilah kali pertama saya menjamu selera di gerai ikan bakar di pasar philiphine. Selama ini rakan-rakan saya di Kota Kinabalu tidak mengalakkan saya makan di sana kerana kawasan itu agak kotor dan dipenuhi dengan pendatang dari Filiphina dan Indonesia. Kata seorang sahabat penulisan dari Sabah, kawasan itu dipenuhi oleh tikus-tikus busuk. Benarkah begitu? Bukankah bagi penulis, warnan hitam memberi seribu cerita untuk dikarang. Maka ke situlah saya akhirnya, untuk melihat tikus-tikus yang dinyatakan.

Sememangnya benar dakwaan itu semua. Tapi saya tak peduli. Mungkin ada sesuatu yang boleh saya jadikan modal untuk mengarang cerpen saya yang baru. Maka terjumpa lah saya dengan "Suluk Filiphine."

Menikmati hidangan ikan bakar sambil di temani gadis suluk. Seperti biasa, saya mulalah bertanya dan bersembang. Banyak cerita yang tersembunyi tentang Suluk. Pulang ke bilik hotel saya menulis ini di wall Facebook saya,

Saya google tentang Suluk Filiphina di Sabah, terjumpa ini,"Saya adalah anak Suluk yang dikatakan PTI tersebut, untuk benteras Orang Suluk di Sabah tidak akan selesai sekiranya hanya menangkap dan menghalau keranan mereka akan datang semula.

Saya cadangkan buat pihak keselamatan Malaysia (KDN) agar menangkap kesemua orang Suluk di seluruh Sabah, masukkan kedalam kurungan, bunuh sahaja mereka dengan menembak atau meracun kesemuanya sampai habis. InsyaAllah, mereka tidak akan datang lagi ke negeri Sabah untuk meminta simpati."

Tiba-tiba, saya ingin jadi manusia."




Ya, kalau selama ini minda saya sering dipenuhi tentang hitamnya Suluk ini. Kali ini saya ingin melihat Suluk yang hitam ini dari sudut pandangan yang berbeza. Sekurang-kurangnya sebagai manusia. Jadi inilah yang sedang menanti untuk dicurahkan di skrin komputer. Kisah seorang Perawan Suluk. Insyaallah.


2 comments:

  1. Saya fikir blog ini sudah lama tidak dikemaskini. Terasa rindu pula untuk membaca entri terbaru.

    ReplyDelete
  2. Tahniah, cerpen terbaru di Perempuan edisi 261. Kalau tidak salah saya cerpen berjudul Bisik Angin Teluk Bidara

    ReplyDelete