Angin laut yang terus berbisik di Teluk Bidara ini adalah bicara tentang kehidupanku. Di sinilah sewaktu kecil, aku lelah bermain-main mengejar ombak dan anak-anak ketam yang sedang berlarian di pasir pantai. Di sini jugalah, aku akan terus berbicara tanpa jemu tentang laut, ikan, sotong, udang, si camar, terumbu karang, ombak badai, gelombang laut, sang helang berdada merah dan tentang segunung harapan di hatiku. Di pantai Teluk Bidara inilah angin dari Laut China Selatan akan terus berbisik tanpa henti. - Upenyu

Sunday, January 24, 2010

Cerpen - Antara Gerimis dan Pelangi


Aku kembali semula ke daerah ini, daerah di mana semua kenangan itu bermula dengan segala keindahan warna-warna pelangi dan kebasahan yang dingin sang gerimis.

”Sal akan nanti abang kembali semula ke sini.”

Betapa sahaja tiba-tiba aku kembali semula ke daerah ini setelah hampir tujuh tahun berlalu. Daerah yang pernah menghadiahkan aku cinta seindah pelangi. Sebuah cinta luhur, namun akhirnya aku tinggalkan demi memburu impian masa hadapan yang lebih aku utamakan dari cinta. Namun setelah impianku itu tercapai, ternyata tiada lagi cinta yang kumiliki.

Sesungguhnya daerah ini masih seperti dahulu, tidak pernah berubah. Masih lagi gerimis bagaikan sang kekasih paling setia menyambut kedatanganku semula ke sini. Aku rindu sekali untuk merasai kesejukan titis gerimis yang tak pernah mengenal musim. Titisannya tanpa segan membasahi diriku ini. Kebasahan yang pernah menghangatkan satu pertemuan.

Kejauhan dari tempat kelahiranku sendiri telah mengajar aku akan erti sebuah kehidupan. Kegagalan di alam persekolahan membawa rajukku jauh kembara hingga ke daerah ini. Aku tinggalkan kota Kuala Lumpur dan ibubapa serta adik-adikku untuk mencari kedamaian. Di sini, aku sambung kelangsungan hidup dengan bekerja di sebuah hotel mewah tepi pantai, cukup hanya sebagai seorang pelayan restoran. Walau hanya dengan pendapatan yang kecil, daerah ini tetap menjanji sebuah kehidupan yang sempurna.

Takdir akhirnya berbicara. Dalam melayari hidup sendirian di sini, tanpa sedar aku telah tersapa oleh cinta. Mengenali akan indahnya perasaan yang dinamakan cinta. Menikmati erti mencintai dan dicintai. Aku, anak kota yang jatuh cinta pada seorang gadis kampung anak seorang nelayan tua.


*****

Suatu waktu itu, kami berdua dipeluk kebasahan oleh renyai-renyai sang gerimis yang tiba-tiba turun ketika menyusuri pantai Teluk Bidara. Alunan deruan ombak laut yang menderu dan keriuhan sang camar yang berterbangan pulang, bagaikan menjadi saksi pada satu pertemuan yang menlahirkan cinta.

Seusai renyai gerimis, pelangi mendadak muncul terbentang indah dari puncak bukit hingga ke kaki langit nun di hujung laut luas. Kami berdiri dengan kaki digenangi oleh ombak pantai yang menghempas lembut sambil menatap tujuh warna-warni yang saling membentuk menjadi pelangi.

“Titisan gerimis yang turun dari langit itu adalah titisan air mata para bidadari yang menangis kerana cinta. Bidadari itu adalah puteri kayangan yang cantik jelita tiada taranya. Cantiknya seperti dirimu!’ Bisikku perlahan sambil merenung wajah lembutnya.

Dia hanya tersenyum. Manisnya senyuman itu, melebihi manis senyuman para bidadari kayangan. Pipinya kemerah-merahan mungkin malu kerana dipuji. Tudung warna biru gelap yang menutup kepalanya berkibar-kibar ditiup angin laut. Baju kurung biru yang dipakainya amat bersesuaian dengan warna kulitnya yang putih. Mana mungkin ada lelaki yang tidak jatuh cinta pada gadis semanis ini. Keayuan dan kejelitaannya memang sesuai sekali dengan tugasnya sebagai seorang Penyambut Tetamu di hotel tempat aku bekerja.

“Ahh... Abang bohong...’ Balas Salina lembut seraya mencubit lenganku geram.

Cubitan itu sememangnya sakit, tetapi sakit yang menyenangkan, bukankah cubitan itu adalah bahasa kasih yang tersendiri. Dari lirikkan matanya, aku tahu cubitan itu bukan bermaksud dia marah kepadaku.

Beberapa orang anak remaja kelihatan begitu tekun membina istana pasir di bibir pantai. Walau pun telah berulang kali istana yang mereka bina rosak dipukul ombak, masih mereka berusaha membina semula sebuah lagi istana yang baru.

“Dari titisan gerimis itulah terlahirnya pelangi. Pancaran sinar matahari mewujudkan satu garisan melengkong ke bumi dengan tujuh warna berbeza. Pelangi indah itu adalah lambang kebahagian para bidadari kayangan.” Sambungku lagi sambil memandang ke arah pelangi. Seketika itu juga kembali menatap wajah ayunya.

“Kayangan itu hanya wujud dalam cerita-cerita dongeng sahaja untuk bacaan sebelum tidur kanak-kanak. Bukan begitu?” Tanya Salina kembali sambil ketawa. Sebaris giginya yang putih terpamer di antara dua bibirnya.

“Kayangan itu adalah syurga. Abang ingin hidup bersamamu di sana!” Sambungku lagi bersungguh-sungguh.

Dia hanya diam. Belum ada kata-kata yang keluar dari bibirnya. Pelangi itu direnungnya kembali kali ini dengan lebih mendalam, kemudian matanya dipejamkan.

“Ya, Sal juga mengharapkan begitu. Malah Sal selalu berdoa untuk kita, supaya nanti kita dapat hidup bersama-sama di sana.” Balasnya sambil kembali membuka matanya.

“Titis gerimis iyang membasahi kita ini adalah lambang ujian yang datang menguji keteguhan cinta kita. Seusai germis itu nanti akan muncul pula pelangi. Pelangi itulah lambang kebahagiaan cinta kita, Sal.” Ujarku kembali menyakinkan setiap patah kata-kataku.

Salina tersenyum kembali sambil hanya matanya yang terus berbicara merenung tepat ke mataku. Ketulusan dan keihklasan yang jelas tersirat di matanya dapat kubaca.

”Bila masa itu tiba nanti, pelangi itu akan abang jadikan seutas rantai cinta dan akan abang kalungkan ke lehermu.” Bisik janjiku lembut ke telinga sang kekasih.

*****

Daerah ini benar-benar telah merangsangku untuk menyambung semula pelajaran yang terkandas beberapa tahun yang lalu. Aku kembali belajar secara sambilan untuk mengapai kembali impianku melanjutkan pelajaran hingga ke menara gading. Dorongan dan kata-kata perangsang dari Salina benar-benar banyak membantuku. Akhirnya aku lulus dengn cemerlang dalam peperiksaanku.

Impianku untuk melangkah kaki ke menara gading akhinya menjadi kenyataan. Tawaran untuk menyambung pelajaran peringkat ijazah di sebuah universiti di Kuala Lumpur aku sambut dengan penuh kesyukuran. Tidaklah sesia-sia pengorbanan dan usahaku selama ini.

Salina adalah orang paling gembira dengan kejayaanku, walaupun aku lihat air matanya menitis. Kejayaan ini juga bererti aku dan Salina akan berpisah buat satu jangka masa yang agak lama. Lima tahun terlalu lama untuk aku dan Salina.

Demi untuk mengapai impianku yang telah tertangguh sekian lama, aku pergi meninggalkan daerah ini dengan satu janji untuk kembali semula. Janji yang aku sendiri tidak pasti samada akan mampu aku tunaikan.

”Sal akan nanti abang kembali semula ke sini.”

Pengajianku di universiti memang benar mencabar. Tempoh yang aku lalui sukar. Banyak masa yang aku perlukan untuk mentelaah pelajaranku. Aktiviti-aktiviti di universiti juga menuntut tumpuan sepenuhnya. Mujurlah ibubapaku yang menetap di Kuala Lumpur banyak membantu.

Surat-surat berisikan puisi-puisi rindu dan kesetiaan dari Salina hampir saban minggu kuterima. Aku juga tidak pernah gagal membalas surat-suratnya. Selalu aku akan bercerita tentang kehidupan baru di universiti, tentang pelajaranku dan betapa aku sangat merindunya.

Setahun berlalu, tanpa aku sedari telah banyak merubah diriku. Kalau dahulu surat-surat dari Salina amat kunantikan dan merindui kehadirannya, tapi kini tidak lagi. Banyak surat-surat Salina tidak kubalas, malah tidak langsung kubaca.

Salina tidak lagi menjadi orang yang aku rindui. Segala kenangan indah bersamanya telah aku lupakan. Aku kini asyik dengan cinta baruku. Elina, gadis kota, rakan sepengajianku telah berjaya mengisi kesunyianku dan meragut cintaku dari Salina. Kesetiaan cinta Salina tidak lagi berharga bagiku.


*****

Dua tahun masa berlalu, Salina tiba-tiba muncul di tempat pengajianku. Kehadiran yang tidak aku sangka-sangkakan. Kebisuan yang panjang dariku, rupanya tidak pernah mematahkan kesetiaannya.

“Kenapa bang? Apa salah Sal?” Tanya Salina dengan nada suara mulai berisikan tangisan. Riak wajahnya penuh dengan kesedihan.

Kegelisahan menggayuti di dadaku. Ada perasaan bersalah yang datang meyelinap di hatiku. Aku tak segera menjawab. Diam untuk mencari-cari kata-kata terbaik untuk mengungkapkannya semula.

“Abang tak mahu Sal menunggu abang terlalu lama.” Ungkapku perlahan tanpa menceritakan bahawa aku sebenarnya telah mempunyai cinta yang lain.

“Kenapa saja abang tidak menyatakan ini sejak pertama kali Sal menyatakan cinta Sal pada abang. Setelah semua hal-hal menjadi begitu mendalam bersama saat-saat indah yang telah kita lalui bersama?” Salina mendesah kesal kemudian diikuti tangis Salina yang pecah tepat ketika gerimis turun membasahi bumi.

Aku menghela nafas. Kami saling berdiam. Tak ada kata-kata yang mampu terlahir. Aku sempat menoleh sekilas ke arahnya dan melihat titis-titis air mata mengalir deras melalui tebing pipinya.

“Sal ingin terus bersama abang, mencintai abang hingga ke akhir hayat. Selama manapun Sal akan setia menunggu abang!” Rayu Salina di balik derai tangis pilu.

Aku menggigit bibirku sendiri. Berusaha mencari kata-kata terbaik, kerana di saat yang sama jantungku turut berdetak kencang kerana setiap patah kata-kataku pasti akan menambahkan lagi luka hatinya.

“Ia tidak semudah itu. Abang tak mahu Sal menunggu abang terlalu lama. Abang tak mahu segalanya berakhir sia-sia untuk Sal. Percayalah Sal, sekiranya memang Tuhan menghendaki, dan takdir sudah menggariskan kita kelak akan tetap bersama, maka itulah yang akan terjadi.” kataku dengan lidah yang berat.

Salina berdiri terpaku selama beberapa saat, seolah tidak percaya, perpisahan ini terjadi begitu cepat dan begitu menyakitkan. Hubungan yang terjalin sejak empat tahun lalu berakhir sebegini rupa.

“Terima kasih untuk segala saat indah yang telah kita lalui bersama. Maafkan abang bila segalanya harus berakhir begini. Usah ada ruang dendam antara kita.” Kataku akhirnya memberi kata putus.

”Sal akan tetap menanti abang!”

*****

Sebulan yang lalu, secara tidak sengaja aku bertemu dengan seorang sahabat yang pernah sama berkerja di daerah itu, di sebuah restoran di Kuala Lumpur.

”Aku berkursus dua minggu di sini.” Jawab Ilham bila kutanya mengapa dia berada di Kuala Lumpur.

”Baguslah. Kau dah banyak berubah sekarang. Lihat sahaja penampilan kau sekarang. Begitu bergaya sekali. Berkasut kulit, baju lengan panjang dan bertali leher, rambut tersisir rapi.” Balasku berjenaka.

”Salina masih setia menantimu. Dia berkirim salam. Seolah-olah dia dapat merasakan bahawa kita akan berjumpa di sini.” Ilham tiba-tiba mengalih tajuk perbincangan kami. Riak mukanya sedikit berubah.

Salina! Nama itu tiba-tiba saja mengegarkan jantungku. Ada rasa kepiluan yang datang menerjah ke hatiku. Nama yang satu waktu dulu telah lama aku buang jauh-jauh dari hatiku. Apakah masih ada rasa cinta di hatiku?

”Kenapa nama itu termasuk dalam perbualan kita. Aku sedang membina kehidupanku di sini. Antara kami sudah tiada apa-apa lagi!” Jawabku setelah agak lama membisu.

Wajah Salina datang menjelma di fikiranku. Senyum dan tawa terbayang di mataku. Betapa kejamnya aku kerana telah melukakan gadis sebaik itu.

”Kesetiaan Salina terhadapmu telah banyak melukakan hati lelaki-lelaki lain yang menagih cintanya. Untuk makluman kau, Dzani, aku adalah salah seorang daripada lelaki-lelaki itu.” Jawab Ilham.

Memang tidak aku nafikan. Waktu itu Salina menjadi kegilaan lelaki-lelaki di sana. Walaupun hanya seorang gadis kampung, dia seorang gadis yang sempurna. Aku adalah seorang lelaki yang bertuah. Salina menyerahkan cintanya kepadaku. Aku juga mencintai Salina. Malah kerana cinta Salina itu pernah menyebabkan berlaku pergeseran aku dengan beberapa lelaki di sana yang turut sama merebut cinta Salina.

“Telah tujuh tahun berlalu, dia sedang menderita kerana kesetiaannya pada cintanya sendiri. Salina menceritakan kisah pertemuan dia dengan kau di Kuala Lumpur hampir empat tahun yang lalu. Agaknya gadis-gadis cantik di Kuala Lumpur ini telah membuat kau terlupa tentang seorang gadis yang setia menantimu di sana!” Keluh Ilham sambil mengetap bibirnya.

Aku hanya mampu terdiam. Memang betapa kejamnya sikapku terhadap Salina. Bagaimanakah aku begitu tergamak memperlakukan sedemikian kepada gadis sebaik itu.

“Biarlah aku kongsikan sedikit cerita tentang Salina selepas pertemuan kamu berdua itu.” Ujar Ilham dengan nada suara yang tegas.

“Aku menjadi rapat dengan Salina sejak kau ke Kuala Lumpur. Aku tahu Salina bersedih yang amat sangat semenjak balik dari pertemuan kamu berdua tapi disembunyikannya. Sebulan selepas itu, dia kehilangan ayahnya. Bot nelayan ayahnya karam di laut dan mayat ayah tidak ditemui sehingga kini.” Sambung Ilham lagi sambil matanya memandang tepat ke mataku.

“Semenjak itu juga, ibunya bagaikan orang kehilangan akal. Setiap petang ibunya akan ke pantai menanti kepulangan ayahnya. Urusan keluarga terpaksa dipikul oleh Salina. Betapa berat tanggungan Salina menjaga enam orang adik-adiknya yang masih bersekolah.” Ujar Ilham lagi.

Dapat aku selami bebanan yang ditanggung Salina. Gajinya berkerja pasti tidak cukup menanggung keluarganya. Kalau dahulu tanggungan itu dikongsi bersama ayahya, kini Salina menanggungnya keseorangan.

“Enam bulan selepas itu, hotel tempat kerja kami ditutup. Aku, Salina dan rakan-rakan yang lain kehilangan pekerjaan. Penderitaan Salina bertambah. Mujurlah kami diberi sedikit pampasan. Dengan wang pampasan itu, Salina menjalankan perniagaan kecilan membuat dan menjual kerepok lekur. Dalam masa tiga tahun perniagaannya berkembang dengan jaya. Dari kedai kecil, keropoknya kini diedar di seluruh pantai timur. Dia sekarang adalah seorang usahawanita yang berjaya.“ Ujar Ilham dengan wajah yang tersenyum.

Aku merasa seolah-olah senyuman Ilham bagaikan mengejek diriku. Bagaikan ada satu kepuasan kepadanya bila menceritakan kejayaan Salina dalam perniagaan. Aku cuma mampu diam.

“Oh ya, hujung bulan hadapan aku akan berkahwin. Datanglah. Harap kau masih ingat jalan ke rumahku!” Ujar Ilham sambil bangun berjabat tanganku dan memohon untuk beredar.

Aku turut bangun meninggalkan meja makan menuju ke kaunter bayaran. Rayuan Salina beberapa tahun lalu tergiang-giang di telingaku.

”Sal akan nanti abang kembali semula ke sini.”

*****

Kini tujuh tahun telah kutinggalkan daerah ini. Tujuh tahun yang terhitung sejak aku memutuskan tali cinta, yang bagiku hanyalah satu hubungan yang sia-sia. Namun setelah aku memiliki apa yang aku impikan selama ini, sekeping ijazah, jawatan penting dalam syarikat, kereta mewah dan rumahku sendiri, aku masih terasa kekosongan.

Setelah usiaku sendiri telah melewati angka tiga puluhan, ketika aku telah cukup bersedia untuk satu perkahwinan, malangnya masih belum kutemui gadis sepertinya. Elina, gadis kota yang pernah kucintai sewaktu pengajianku dulu telah lama meninggalkan aku untuk berkahwin dengan seorang lelaki hartawan.

Kesunyian dan kesepian inilah yang menghasut aku kembali semula ke sini untuk mencari jika masih ada sisa-sisa cinta yang tertinggal disini. Jika masih ada, aku ingin segera cantumkan semula moga menjadi lembaran indah kehidupan yang baru.

Kerinduan yang telah lama terkubur, tiba-tiba datang kembali menghasut perasaan dan akalku. Masa lalu rupa-rupanya hendak menyeretku dan akan menyesatkanku ke dalam kehidupan yang bukan lagi milikku. Kenapa mesti kesepian dan kerinduan ini menyesatkan ku ke masa lalu?

Hari ini, gerimis yang turun tiba-tiba membuat aku begitu terasa ingin bertemu dengannya. Ingin sekali aku bertemu dengan seorang gadis yang pernah menyintaiku dengan sepenuh hatinya. Seorang gadis yang pernah bersemayam dalam hatiku ini.

Sengaja aku biarkan fikirku merayau-rayau menarik kembali cebisan-cebisan kenangan usang yang sebenarnya telah lama terlipat kejap di lubuk hatiku. Mengapakah aku perlu mengingatinya semula? Sedangkan selama ini telah kubisikan pada hatiku untuk tidak merinduinya lagi. Dahulu aku ingin sangat memiliki gadis ini. Dahulu aku ingin terus memegang erat-erat gadis ini selamanya dalam dakapanku.

”Kau masih menyintainya, dan ingat janji-janji yang telah dilafaskannya. Percayalah gadis itu masih setia menunggu janjimu. Dia di sana sedang menunggumu. Pergilah!” Kata-kata yang entah dari mana tiba-tiba muncul dibenakku.

“Ah...!” desahku pendek. Ada tompok-tompok kesalan datang menindih-nindih batinku. Kesal dengan keputusan terburu-buruku dahulu. Kesal dengan keegoanku lantas mengenepikan sebuah cinta luhur seorang perempuan yang mencintaiku sepenuh hatinya.

Aku tiba-tiba dihimpit keraguan. Kenangan masa lalu bukan bererti boleh kupakai untuk menyingkirkan realiti masa kini. Dulu dia adalah kekasihku, tetapi kini dia mungkin telah menjadi milik orang lain dalam satu kehidupan bahagia. Aku khuatir jika pertemuan itu hanya akan menyayat luka lama bahkan kembali melukai aku dan dia. Aku tidak ingin diriku terjebak dalam rindu yang sia-sia.

Matahari perlahan-lahan muncul dari celahan awan, setelah lama aku nantikan hujan reda. Cahaya matahari sedikit demi sedikit terbentang. Tingkap kereta sedikit kubuka untuk menghirup sisa-sisa aroma tanah basah daerah ini, sejuk dan dingin tapi menyegarkan. Keretaku terus kuhalakan ke suatu arah yang pernah kusinggahi dulu. Mungkin masih ada kebahagian di hujung sebuah kesetiaan menanti di situ.

* * * *

Segera aku hentikan Keretaku di hadapan sebuah rumah agam. Dahulu disinilah tertegaknya sebuah rumah kayu yang sering aku kunjungi untuk menghilangkan kerinduan seorang kekasih.

Aku tiba-tiba berada di antara keriuhan paluan kompang dan para tetamu di majlis perkahwinan nan meriah Dari kejauhan itu, aku melihat dia. Dia yang seumpama sang puteri yang bersanding di pelaminan indah menanti ketibaan sang putera. Baju pengantin berwarna biru yang dipakai membuatkan dia sungguh jelita.


Dalam keriuhan itu, aku bagaikan terasing jauh di dalam dunia sunyi dan tersendiri. Hanyut terawang-awang bagaikan tiada upaya menahan dunia yang tiba-tiba berputar menghumban aku jauh ke dalam lubuk kenangan silam yang telah lama aku lupakan.

Kesunyian kembali menjelma menghiris-hiris hatiku saat menyedari bahawa aku dan dia tak mungkin lagi kembali bersama, seperti dulu. Aku seolah masih lagi dapat merasakan aroma wangi rambutnya yang terhurai dihembus angin. Aku ingat, ketika itu, dia tersipu malu saat kukatakan bahawa jantungku bergetak deras setiap kali bersamanya.

“Cinta Sal hanya untuk abang. Sal akan tetap setia menanti abang.”

Bisikan luka itu datang lagi. Patah demi patah kata-kata yang pernah terucap dari bibirnya, satu persatu muncul bagaikan puluhan anak panah tajam yang menusuk-nusuk dadaku tanpa belas kasihan.

”Di hadapan itu adalah kenyataanmu. Lihat, dia sedang bahagia. Dia bahagia di pelamin indah itu. Senyum itu lahir dari tulus jiwanya. Dia bukan di situ untuk menantimu. Dia menanti sang puteranya, dan putera itu bukan kau. Kau lihat dan lihatlah sepuas mu.”

Suara itu bertalu-talu menghentak setiap ruang di hatiku. Suara itu terus mentertawa dan menghina diriku. Aku seakan ingin menjerit melepaskan segala kekesalan di hati.

”Dengar! Itu paluan kompang menandakan sang putera sudah tiba untuk memeterai cinta mereka. Perlu apa kau masih terus berdiri di sini. Pergilah kau dari sini. Ini pembalasan atas perbuatanmu melukai hati seorang insan yang terlalu amat menyintaimu."

“Ilham!“

Degupan jantungku bagaikan terhenti. Dari kejauhan itu aku melihat rombongan pengantin lelaki tiba membawa sang putera yang memang kukenali, Ilham. Segak dan tampan berdiri sebagai seorang lelaki yang menang dalam perjuangan merebut cinta seorang puteri yang tidak pernah aku hargai selama ini.

”Wahai hati, tenanglah. Izinkan aku menikmati dia buat kali terakhir. Walau cuma dari kejauhan. Dia tidak bersalah. Cuma kesetiaannya telah sampai ke penghujung. Gadis itu sudah lama terluka malah lebih parah dari luka hatiku ini’’ Rayu batinku agar luka tidak mengalirkan darah.

”Wajarkah kau berada di sini? Bagaimanakah kau masih tega berada di sini dengan rela menatap wajah insan yang pernah kau lukakan hatinya. Perempuan itu harus menikmati hidupnya sendiri dengan sepenuh kebahagiaan yang sedang dinikmatinya. Kau tidak berhak untuk merampas kebahagiaan itu”

Aku terhenyak oleh sebuah kesedaran. Ungkapan itu benar, tak mampu kutepis. Keharuan memuncak memenuhi seluruh ruang, seperti sajak-sajak pilu yang ditulisnya dengan derai airmata lalu dikirimkan kepadaku bersama lampiran sepotong harap, selewat angin malam yang berdesir lembut dari jendela kamarnya.

Renyai-renyai germis mencurah perlahan membasahi bumi. Titisannya mengalir deras seumpama air mata yang megalir di pipi dan di hatiku juga. Majlis perkahwinan itu segera aku tinggalkan. Pelangi lambang kebahagiaan cinta kami dulu tidak mungkin akan muncul lagi walaupun setelah usai gerimis. Aku hanya ingin segera melangkah pergi. Melangkah pergi meninggalkan cinta yang melukakan ini.

Matahari menghilang di balik gumpalan awam hitam. Sisa-sisa cahaya tipisnya menembusi cermin tingkap keretaku dan mengusap-usap pipi kasarku. Hangatnya sehangat jemari gadisku dahulunya selalu membelai pipiku sambil bercerita tentang pelangi, tapi pelangi itu bukan lagi untukku. Cuma hanya ada gerimis yang setia menghantar aku pulang ke kota.

6 comments:

  1. Salam perkenalan. Saya kagum dengan bahasa yang tuan gunakan. Sangat indah...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Izwani kerana sudi singgah. Kita sama-sama belajar.

    ReplyDelete
  3. salam pak penyu..cerita ni sgt ok..tp kena buat desk checking sket sebelum submit ke media penulisan sbb ada beberapa kesalahan ejaan yg dpt sy detect..gud luck tuk cerpen ni ok..

    ReplyDelete
  4. Terima kasih paktam, maklumlah siapkan malam, posting pun malam, akan diperbetulkan.

    ReplyDelete
  5. perjalanan hidup kita, xda siapa yg tahu... what goes around comes around...

    ReplyDelete
  6. kenapa ending nya harus ditamati dengan sad ending???

    ReplyDelete