Angin laut yang terus berbisik di Teluk Bidara ini adalah bicara tentang kehidupanku. Di sinilah sewaktu kecil, aku lelah bermain-main mengejar ombak dan anak-anak ketam yang sedang berlarian di pasir pantai. Di sini jugalah, aku akan terus berbicara tanpa jemu tentang laut, ikan, sotong, udang, si camar, terumbu karang, ombak badai, gelombang laut, sang helang berdada merah dan tentang segunung harapan di hatiku. Di pantai Teluk Bidara inilah angin dari Laut China Selatan akan terus berbisik tanpa henti. - Upenyu

Sunday, June 13, 2010

Alangkah tidak seronoknya hidup bersendirian...


Selepas hampir seminggu bercuti sambil menjelajahi utara semanjung dari Kuala Kangsar, Baling, Alor Setar, kemudian ke Langkawi dan sebelum pulang sempat singgah di Padang Besar sebelum terus ke Melaka menghantar isteri dan anak-anak pulang ke rumah nenek mereka. Perjalanan panjang yang agak meletihkan, dan akhirnya pulang sendirian ke rumah sendiri di BBST. Rumahku syurgaku.


Setiba di rumah, segalanya tiba-tiba bagaikan kosong dan bisu. Rumah yang tersergam menanti, tiba-tiba menjadi hanya dinding-dinding batu yang bisu, Pokok-pokok bunga yang menghiasi halaman seakan kehilangan seri. Warna bunga-bungaan seolah pudar. Sunyi dan kosong. Itulah perkataan yang paling sesuai saat ini.


Sudah hampir empat hari tidak terdengar lagi bebelan isteri tentang baju dan seluar yang dicampak berselerakan, suara kelahi anak-anak yang merebutkan internet. Tiada lagi secawan kopi panas yang menunggu waktu pulang petang. Tiada lagi suara mengejutkan tidur,"Bang.. bangun, sembahyang subuh...."


Helaian akhbar semalam masih berselerakan di ruang tamu masih tidak berkemas seperti selalu, Beberapa biji pinggan dan cawan masih di meja makan tanpa dibasuh. Baju pakaian kerja yang masih memenuhi bakul pakaian masih belum dimasukkan ke mesin pembasuh baju. Nasib baik beberapa helai baju dan seluar kerja yang disiapkan awal oleh isteri sudah siap bergantung di dalam almari pakaian, kalau tidak mungkin sahaja ke pejabat dengan pakaian tidak bergosok. Betapa segalanya tidak sempurna.


Pulang kerja terus berbaring di sofa sambil menonton siaran berita di TV yang asyik bercerita tentang Piala Dunia yang Malaysia tidak pernah sekali pun layak. Layan siaran TV sambil layan nasi bungkus yang dibeli di Restoran Seniman. Sesungguhnya masakan asam pedas isteriku jauh lebih sedap. Sedar-sedar terlelap di sofa sampai ke pagi.

Ah..! Alangkah tidak seronoknya hidup bersendirian.



2 comments:

  1. apa yang ada jarang disyukuri..apa yang tiada sering ....terengganukuonline.blog...

    ReplyDelete
  2. salam aidil fitri
    maaf zahir & batin
    (^_^)

    ReplyDelete